8. september er ikke bare valgdag til Stortinget. Det skal også velges hvem som får makta i Sametinget. På bildet er Sametinget, som ligger i Karasjok.(Foto: Terje Bendiksby / NTB)
Valget 2025: Disse slåss om makta over Sametinget
KRONIKK: To sider står steilt mot hverandre i norsk samepolitikk. Hvilke partier og holdninger brytes mot hverandre?
Mikkel Berg-Nordlie, seniorforsker ved NIBR, OsloMetMikkel Berg-Nordlie, seniorforsker ved NIBR,OsloMet
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Sametinget
er samenes felles stemme utad, og forvalter samenes sjølvbestemmelse innafor
den norske staten. Som i alle demokratier, bestemmer flertallet i salen
Sametingets kurs. Men hva slags skillelinjer finner vi egentlig på Sametinget?
I norsk
politikk går hovedskillet mellom venstre- og høyresida. I samisk politikk er rødt
vs blått mindre viktig. Derimot handler mange viktige saker om grønt vs grått. I tillegg har partiene ulike
tilnærminger til samiske rettigheter og sjølvbestemmelse.
Dessuten skaper språk og geografi politiske skillelinjer.
For
å forstå disse skillelinjene, bør vi se litt på historia.
Sjølvbestemmelse: den første skillelinja
Mikkel Berg-Nordlie er forsker ved OsloMet og arbeider særskilt med etnisk politikk, spesielt urfolkspolitikk, men også innvandrings- og integreringspolitikk.(Foto: Johar Khalid / OsloMet)
I
kjølvannet av Altasaken (1968-1982) vedtok
Stortinget at det skulle opprettes et eget Sameting. Organisasjonen Norske
Samers Riksforbund (NSR) hadde vært en pådriver for dette. NSR arbeidet for at samene skullfe få anerkjent urfolksrettigheter
som skulle trygge samenes språk og næringer, og en viss samisk sjølvbestemmelse.
Sametinget var et svar på dette – men hvor langt burde rettighetene og
sjølvbestemmelsen gå?
Samenes
Landsforbund (SLF) ble stifta i 1979 som motvekt til NSR. De var svært lunkne til både
urfolksrettigheter og sjølvbestemmelse. SLF mente dessuten at reindrifta fikk
vel mye oppmerksomhet,
sammenlikna med næringene til fastboende samer.
Mens NSR var veletablert i
landkommuner med sterkt samisk språk og i bykommuner - fikk SLF tyngde blant
fastboende samer i Finnmark, særlig på den fornorskingsutsatte kysten.
Annonse
NSR vs Arbeiderpartiet og Nordkalottfolket
I
det første sametingsvalget (1989) vant NSR på walk-over: SLF ville ikke ha noe
parlament valgt av samer, og boikotta hele valget. I stedet ble Arbeiderpartiet
(AP) nest størst. AP har helt sia tidlig 1900-tall vært et politisk hjem
for mange samer.
APs samiske fløy målbar en mer moderat kritikk av rettigheter og sjølvbestemmelse, og
over tid ble de to store partiene likere, særlig glei «Same-AP» i retning av
NSR. Da AP i en periode hadde makta på Sametinget (2009-2013), førte ikke det
til noe stort politisk kursskifte.
Elleve partier stiller til valg i år, en miks mellom kjente partier fra norsk politikk og unike sametingspartier. Målinger peker mot at de to store gjør storeslem, men mye er fortsatt usikkert.
For
velgerne kunne de fleste store og små sametingspartier nå framstå som temmelig
like - med unntak for FrP, som stilte til valg for å legge Sametinget ned fra
innsida.
Alt
endra seg i 2021: Da tok Nordkalottfolket plassen til AP som nest størst.
Deres holdninger til reindrift og samiske rettigheter kunne minne om det gamle SLF, og de
trakk særlig stemmer på Finnmarkskysten. Skillet mellom NSR og Nordkalottfolket
gjenspeila altså noen kjente skillelinjer innad blant samene i Norge.
Grønt
vs grått på Sametinget
I
både norsk og samisk politikk har det seilt opp ei sterk motsetning mellom naturvern
og primærnæring vs. kraft og industrinæring. NSR står på «grønn» side av dette
skillet. Særlig ungdomsbevegelsen NSR-N har deltatt aktivt i de siste årenes
aksjoner for å beskytte naturområder som brukes av reindrift og andre samiske
primærnæringer.
Nordkalottfolket vil derimot at Sametinget skal «si mere ja» til kraft og
industri i nord, og følge kommunenes vilje i spørsmål om utbygging av vindkraft
og gruver.
Annonse
I sametingsperioden 2021-2025 har flere viktige
saker mobilisert folk ut fra det grå-grønne skillet, for eksempel Fosensaken, Melkøya-saken, og
Repparfjordsaken.
Bakom
spøker fornorskinga
I
tillegg til alt dette må det samiske samfunnet forvalte følgeskader av en norsk
samepolitikk som har delt folket i samisktalende og ikke-samisktalende
samer, og brutt opp samhørigheten mellom reindriftssamer og fastboende.
Flere
opplever at deres måte å være samisk på er under press, og sågar blir sett ned
på av andre samer. Nordkalottfolket har gitt stemme til fornorskede sjøsamers opplevelse
av å være «B-samer». NSR har
kontra med å stadig understreke at alle samer er «gode nok». Resultatet er en retorisk runddans der de to
store kappes om å bedyre at de fornorskede er gode nok samer.
Hvordan
redde språket – og hvor?
Samisk
språk er under
press tross at Norge ikke lenger har en målretta politikk for fornorsking. Norske
myndigheter får kritikk for å ikke innfri samers rettigheter til samiskopplæring, og det mangler både ansatte og læremidler. Sametingspartiene
har ulike løsninger på slike utfordringer.
NSRs Silje K. Muotka (t.v) og Nordkalottfolkets Vibeke Larsen (t.h) står mot hverandre i årets Sametingsvalg.(Foto: Terje Bendiksby / NTB og privat)
Når
ressursene er knappe kan spørsmålet om prioritering skape uenigheter. Hva skal
stå først i køen: å holde fortet i kjerneområdene
der språket ennå er sterkt, å jobbe fram språket igjen i de hardest fornorska kystkommunene,
eller å hjelpe det samiske språket å overleve i byene der stadig flere
samer bor?
Velgerne
flytter – hva gjør politikerne?
Annonse
Antallet
representanter på Sametinget fra Sør-Norge og Sør-Sápmi har vokst, på bekostning av Indre og
Østre Finnmark. Det er nemlig sånn at man jevnlig gjør om på hvor mange
representanter hver valgkrets sender til Sametinget, ut fra hvor mange
sametingsvelgere det bor i hver krets.
Antallet velgere vokser fortere i byene,
og dermed faller landkommunene der samisk språk står sterkest, bakut. Dette forandrer
også kjøttvekta mellom sør og nord på tinget. Flere partier ønsker nå å utrede
valgsystemet.
Politisk sett er ikke samene i sør så ulike de nordpå. Først og fremst er det ytre Finnmark som skiller seg ut: der har velgerne mindre tillit til Sametinget og mindre ønske om samisk sjølvbestemmelse
Politisk
sett er imidlertid ikke samene i sør så ulike de nordpå. Først og fremst er det
ytre Finnmark som skiller seg ut: der har velgerne mindre tillit til
Sametinget og mindre ønske om samisk sjølvbestemmelse.
Hvem
støtter hvem?
Elleve
partier stiller til valg i år, en
miks mellom kjente partier fra norsk politikk og unike sametingspartier. Målinger peker mot at de to store
gjør storeslem, men mye er fortsatt usikkert.
Under sametingsvalg er det ikke utjevningsmandater: i praksis er dette sju helt
separate valg, ett i hver valgkrets (se kart nedenfor). Derfor er det begrensa hvor mye vi får ut av
målinger som viser partienes oppslutning på landsbasis.
De sju valgkretsene i Sametingsvalget.(Illustrasjon: Sámediggi)
For å ta makta trenger de store alltid støtte fra mindre partier – som
Høyre, Flyttsamelista, Samefolkets Parti og Senterpartiet. Hvem vil støtte NSRs
Silje K.
Muotka, og hvem Nordkalottfolkets Vibeke Larsen? De fleste er ganske avklart.
Men
ikke Arbeiderpartiet, hvis rolle i det nye partisystemet er som mulig støtteparti. I år
skal samiske velgere gjøre viktige veivalg om natur, næring, og språk – og om Sametingets
grunnleggende rolle i politikken. Da er det en risikabel strategi å ikke tone
flagg om hvilken blokk man tilhører. Skal vi tro målingene, lykkes ikke
den strategien så godt
for AP. Men ingen veit fasit før valgdagen.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?