Svarer Fjellanger og Byremo (Team Agile): Det er ikke helt lett å få øye på hva de egentlig er uenige med meg om, men de er inne på en viktig problemstilling, skriver Simulaforsker Leif Knutsen.(Foto: Shutterstock / NTB)
Selv kvakksalvere kan påberope seg resultater
DEBATT: Forskning på digitalisering gjør det lettere for praktikere å lykkes. God forskning viser hva som faktisk fungerer, skriver forsker Leif Knutsen.
LeifKnutsenForsker, SimulaMet
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Lederne for konsulentfirmaet
Team Agile er
kritiske til et
intervju med meg om
min forskning i forskning.no.
Det er ikke helt lett å få øye på hva de egentlig er uenige med meg om, men de
er inne på en viktig problemstilling.
Jeg er glad for muligheten til å forklare
nærmere det nødvendige samspillet mellom forskning og praksis.
Lang, vid og tung bakgrunn i
praktisk digitalisering
Jeg har over 30 års praktisk
erfaring med det som nå kalles digitalisering. I veletablerte firmaer som
McKinsey og Accenture, i hurtigvoksende konsulentorganisasjoner som Viant,
Devoteam og Primesource og for meg selv har jeg hjulpet toppledere i USA og Norden
innenfor finans, legemidler, media, telekommunikasjon, tungindustri,
profesjonelle tjenester og offentlig sektor lykkes bedre.
Vi som forsker lærer av praksis, analyserer det vi lærer og leverer nyttig innsikt tilbake til praktikerne.
Jeg har sittet på
første rad gjennom flere kriser (økonomisk lavkonjunktur i 1989, 11. september
i New York, dot-bomb i 2002 og finanskrisen i 2007), vært med på vellykket
såvel som mislykket utviklingsarbeid og bidratt til å bygge opp og fornye flere
IT-organisasjoner
Den røde tråden i mitt arbeid
har vært krevende omstillingsarbeid i kunnskapsintensive organisasjoner.
Hvorfor forske?
Jeg valgte å gå inn i forskning
av flere årsaker, men mest fordi jeg observerte at teknikk (det vil si metode,
rammeverk, gode ideer, og så videre) fikk mye oppmerksomhet, men ikke leverte det de
lovte.
Annonse
Det jeg opplevde som virkningsfullt var noe så enkelt som at flinke folk
fikk samarbeide for å oppnå vanskelige og oppnåelige mål. Jeg ble nysgjerrig,
for erfaringsbaserte og overordnede inntrykk er verdifulle, men anekdotiske og
subjektive. For å bekrefte (eller avkrefte) det jeg trodde og ante, ville jeg
forske.
De som kjenner til medisinsk
forskning, vil gjenkjenne dette poenget, for god medisinsk behandling skjer i
møtet mellom pasient og helsefaglig personell. Evidensbasert medisin utfyller,
informerer og korrigerer klinisk basert kompetanse.
Selv kvakksalvere kan
inspirere entusiasme og påberope seg resultater, men det er god forskning som
viser hva som faktisk fungerer.
Slik er det også med
digitalisering. Siden arbeidet er så krevende, er det avgjørende å dra lærdom
fra alle steder det er å finne. Resultatet av feilslåtte initiativ har vært
utbredt fryktkultur blant IT-folk, uvilje mot eksperimentering, og fremfor alt nedvurdering
og forvitring av kompetanse. Gevinstene ved å gjøre det bedre, er trolig
skyhøye.
Formålet med å forske på
digitalisering er å bidra til at praktikere får bedre forutsetninger for å
lykkes. Vi som forsker lærer av praksis, analyserer det vi lærer og leverer
nyttig innsikt tilbake til praktikerne. Vi legger også til rette for mer forskning
som bygger på, nyanserer, eller utfordrer våre bidrag.
Dette fører til bedre
valg og bedre ytelse. Det er en ting å la seg overbevise av min erfaring som
konsulent, det er noe annet å vurdere systematisk oppbygd kunnskap. Teori er
ikke noe vi funderer oss frem til, det er noe vi bruker til å utvikle og teste
årsakssammenhenger.
Annonse
Det er nemlig lett å påstå
ting, mye vanskeligere å bevise dem.
Undersøkelsen omtalt i overnevnte intervju viste at praktikere innenfor offentlig sektor verdsetter
forskningsbasert kunnskap høyt og mener det er stort forbedringspotensiale av å
koble forskning og praksis tettere og bedre.
Dette utgjør en utfordring for oss
alle: Forskere bør rette sin innsats for å forstå hva som forbedrer
digitalisering og formidle det bedre. Praktikere bør søke og få tilgang til mer
forskningsbasert innsikt, og det bør bli et langt tettere samarbeid om å
definere og gjennomføre målrettede forskningsprosjekter. Det er nyttig innsikt
og kunnskap (og ikke rapporter) som er produktet av forskning.
Vi bør bestrebe oss etter å
utvikle og forsterke et økosystem for raskere og mer treffsikker læring for
alle involverte: praktikere, forskere, konsulenter og andre leverandører.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?